محققان سرنخ های جدیدی درباره ی ابتلابه دیابت نوع 1 یافتند

6 فوریه 2015- محققان ارتباط جدیدی را بین تغییرات درمیکروبهای روده ای و ابتلا به دیابت نوع 1 یافتند.

 این تحقیق که بوسیله ی انستیتوی Broadدر MIT، دانشگاه هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست انجام گردید، فرصت های  جدیدی را برای درمان وتشخیص دیابت نوع 1 ایجاد کرده است.

میکروبیوم انسانی شامل میلیونها باکتری و ویروس است. در سالهای اخیر محققان بر نقش احتمالی میکروبیوم انسانی  در ابتلا به بیماریها تمرکز کرده اند. اکثر اعضا میکروبیوم انسانی بی ضرر هستند اما بروز تغییراتی درآرایش و جمعیت آنها می تواند با بیماریهای مختلف از جمله دیابت نوع 1 در ارتباط باشد.

محققان دراین مطالعه به بررسی ارتباط دیابت نوع 1 و تغییرات در میکروبیوم روده پرداختند. مطالعه ی آنها با تجزیه ی نمونه های مدفوع 33 کودکی که استعداد ژنتیکی بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 1 داشتند انجام شد، هدف از این کار جمع آوری اطلاعات درمورد ترکیب microbiomeروده ای این کودکان بود.

درادامه ی تحقیق تنها تعداد کمی از کودکان به دیابت نوع 1 مبتلا شدند. محققان متوجه  شدند کودکانی که به دیابت نوع 1 مبتلا شدند یکسال قبل از تشخیص  دارای تنوع کمتری درمیکروبیوم خود بودند.

موضوع قابل توجه این است  که از جمعیت یکی از انواع باکتریهایی که با تنظیم  سلامت  روده در ارتباط است کاسته شده و تعداد باکتریهایی که با التهاب مرتبط هستند، افزایش یافته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین التهاب روده و ابتلا به دیابت نوع 1 ارتباط وجود دارد.

 مدیر بخش کشف تحقیقات در موسسه ی JDRFمی گوید: ما از مطالعات قبلی انسانی دریافتیم که تغییرات درترکیب باکتریهای روده ای با ابتلا زودهنگام به دیابت نوع 1 مرتبط است و تعامل بین شبکه های باکتریهایی ممکن است یک عامل موثر درافزایش استعداد  برخی افراد برای ابتلا به دیابت نوع 1 باشد.

این اولین مطالعه ای است که نشان میدهد تغییرات خاص درمیکروبیوم روده بر ایجاد علایم دیابت نوع 1 تاثیرگذار است.  نتایج این تحقیق درمجله ی Cell, Host and Microbeمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/researchers-identify-new-clue-in-the-development-of-type-1-diabetes-98689321.html